Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, oktober 05, 2005

Pacojet envy

I kommentarerna till matälskaren frågade någon för ett tag sedan vilken glassmaskin som är bäst. Jag är inte alls insatt i dagens utbud av glassmaskiner för hemmabruk. Min är köpt för en hundring på blocket, märket är Phillips och den här gissningsvis 5-7 år gammal (Lisa har en likadan nedpackad någonstans). Den är absolut inget högteknologiskt under, men med en bra smet blir glassen fantastisk. Troligen fungerar vilken modern hemmamaskin som helst lika bra. Jämför pris och kapacitet. I vår maskin går det utmärkt att göra små portioner till sex personer men den klarar inte större mängder med samma kvalitet.

Nej, förresten. Köp en Pacojet. En bilälskare kan punga ut tre-fyrahundratusen för en Audi eller BMW utan att någon höjer ett ögonbryn. Är detta förnuft ska vi glassälskare inte tveka inför Pacoköpet. För endast 25000 plus moms kan du äga världens bästa glassmaskin. Ett verkligt under, som inte bara gör en lenare glass än någonsin tidigare. Den tillåter dig också att lyckas med glassrecept som tidigare inte var fysikaliskt möjliga. Glass i vanlig maskin kräver mycket socker för att få rätt konsistens. Med Pacojet kan du göra glass utan att sötman dränker subtila smaker. Getmjölksglassen vi åt på vår bröllopsmiddag på Oaxen hade stannat på brainstormingstadiet före Pacojet. Osötade, läskande sorbeter blir nu möjliga. Eller salta matsorbeter som denna (när SR publicerar recept som kräver Pacojet är det uppenbarligen dags att köpa).

Hur fungerar det? Du blandar en smet och fryser ner den i en stålcylinder i ett dygn. När det är dags att servera hyvlar maskinen bort micrometertunna spån ifrån det frysta blocket samtidigt som högtrycksluft sprutas in. Smeten behöver inte anpassas för att få en bra konsistens när den fryses. Det sköts i stället mekaniskt i efterhand.

Än så länge går jag själv bara och drömmer. Tills vi blir rikare får jag nöja mig med glass i min enkla maskin. Men det är ingen klen tröst, vilket följande recept bör övertyga dig om.

Om sjudning: Senast tog jag tempen på glassmeten när jag värmde den och fann att den började tjockna vid 82° C. Men jag föredrar skedmetoden (se nedan), då termometern är i vägen för Läs även mina kommentarer om sjudning i mitt förra glassinlägg.

Anis- och mandelglass

5 dl mjölk
2 ägg
1 msk anisfrön
130 g socker
1 msk honung
60 g hel sötmandel
1 krm salt

1. Koka upp mjölk, anisfrön, hälften av sockret och lite salt och låt sjuda i fem minuter. Låt svalna i ca 20 minuter.
2. Sila bort fröna och blanda i honungen.
3. Vispa ägg och resten av sockret pösigt i en skål. Vispa sedan ner mjölkblandningen och häll över smeten i en kastrull.
4. Värm smeten under ständig vispning tills den precis börjar tjockna (när den fastnar på baksidan av en sked, eller vid 82° C om du föredrar att använda termometer). Ta bort kastrullen från plattan och fortsätt att vispa några minuter. Vispa om då och då medan smeten svalnar. När den är ljummen ställer du den i kylen tills den har svalnat helt. Om du har bråttom kan du också ställa den i frysen. I så fall ska du vispa ordentligt så att iskristaller på ytan och sidorna smälter helt innan du kör den i glassmaskinen.
5. Kör smeten i glassmaskin enligt tillverkarens anvisningar. Rosta under tiden mandlarna i torr stekpanna på hög värme. Rör om så att de inte bränns. Låt mandlarna svalna en stund och skär dem sedan i strimlor. Kör med strimlorna i glassmaskinen när glassen är nästan klar så att de blandas med.
6. Häll över glassen i en kyld skål eller annan behållare och låt stelna i frysen i ca en timme innan den serveras.
Glassen är godast när den fortfarande är mjuk. Visst kan den sparas, men konsistensen blir aldrig densamma.

10 kommentarer:

Blogger peblin sa...

Har också en Philips med kylpuck och den funkar alldeles utmärkt. Jag har efter mycket testande kommit fram till att den funkar allra bäst för smeter som inte är särskilt mkt större än 6 dl - det ger ungefär 6 portioner.

En fundering kring dina glassrecept; jag brukar alltid tillsätta ett eller två gelatinblad till den kallnande smeten. Detta ger en glass som blir mindre känslig för "smältning", d.v.s. den håller ihop lite längre efter servering och flyter inte ut lika lätt. Påverkar även konsistensen positivt i min mening. Vad säger du?

11:19  
Blogger J. Swanljung sa...

Ska man spara glassen längre än några timmar är det smart med stabilisatorer som gelatin eller pektin i smeten. Eventuellt kan man dessutom reducera mängden socker i receptet lite. Jag använder inte gelatin eller pektin helt enkelt därför att jag tycker bättre om konsistensen, munkänslan, utan. Det är en smaksak förstås, alla har inte samma glassideal.

För att den inte ska flyta ut låter jag den stå i frysen någon timme efter att jag kört den i maskin, och serverar den i fryskalla skålar.

15:53  
Anonymous Anonym sa...

Har inte ens någon bil, så det blir igen Pacojet heller tyvärr. Jag hade en Philips som lyckades begå självmord. "Kylpucken" svällde så den gick inte att klämma ner i maskinen. Det får väl bli en likadan igen.

Tack ändå för svaret. Måste vara skönt att få vara herre på täppan publicera glassrecept utan att "någon" kommer med Panko, gurkmeja och galagal utsvävningar.

Eva

16:28  
Blogger J. Swanljung sa...

Stackars glassmaskin! Jag har också hört skräckhistorier om kylpuckarna, men våra har klarat sig hittills. Och inte lär det bli någon Pacojet för mig heller. Tror att förnuftspärrarna skulle förhindra det även om jag hade pengarna.

Skönt vet jag inte. Jag får blogga så mycket jag hinner och vill, men det är lätt att bli lat när man delar blogg med Lisa som ändå skriver så mycket.

18:40  
Anonymous Anonym sa...

Åh, glass! Hmm.. men eftersom inte alla tål mjölk - vågar man önska sig ett spännande recept på sorbet? :)

16:41  
Blogger J. Swanljung sa...

Det kan mycket väl tänkas. Ska fundera.

19:16  
Anonymous Anonym sa...

hallå totoro!
jag vill köpa din glassmaskin! hur gå till väga?

20:44  
Anonymous Anonym sa...

Hej Jessika, jag måste vara inloggad för att mejla eller pm:a. Men du kan hitta mig på www.ekhist.uu.se. Se personal, jag heter Viktoria.

13:05  
Anonymous Anonym sa...

Bra synpunkter! Gå in på www.proffskoket.blogg.se där har jag skrivit om en billigare variant av Pacojetten som heter frix air och som egentligen lämpar sig bättre för hemma kocken. köper man den kan man spara några tusenlappar!

20:52  
Anonymous Limpan4all sa...

Självklart har man en PACOJET, väl värd varenda krona. Tyvär så har priset stigit till närmare 43000:- så det blir väl inte så många fler hemanvändare...
Har du råd så köp en, du blir inte besviken. Lyxen att kunna göra 1 portion av sin favoritsorbe exakt när man vill är mer värt än en BMW på uppfarten...
Det kostar att ligga på topp!

17:24  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida