Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, augusti 10, 2005

Surdegslycka

Hela hemmet är fyllt av underbar surdegsdoft. Doften påminner om smält smör, kanske därför att besläktade bakterier svarar för den syrade gräddsmaken i svenskt smör. Brödet som jag har bakat är nästan så enkelt som ett bröd kan vara. Råg, vatten, salt och tålamod är allt som krävs. Resultatet är mycket smakrikt och saftigt, nyttigt och hållbart. Gott som frukostmacka eller som fundament till eleganta förrätter. En vän och f.d. konditor gör världens godaste räkmacka med bröd som hon bakar enligt detta recept.
Jag bakar det i formar eftersom det blir saftigast så. Runda platta limpor med eller utan hål är mer autentiska (om man som jag har finska limpor som förebild) men blir med detta recept lite väl autentiska, dvs segkantade och torra.
Låt gärna brödet mogna i minst ett dygn innan du skär upp det. Det blir både godare och fastare i konsistensen då. Brödet håller sig saftigt och färskt i flera veckor men risken för mögel verkar öka efter en dryg vecka. Frys in eller ännu hellre ge bort om du bakar en stor sats.
Finskt surdegsbröd
(1 limpa)
1000 g rågsurdeg (mjöl och vatten i 1:1, se tidigare inlägg)
200 g rågmjöl
1 dl vatten
1 msk salt

1.
Rör om saltet i vattnet så att det löser sig (inte så noga att allt är upplöst). Blanda sedan alla ingredienser väl. Tryck in degen i en brödform. Strö på lite mjöl (eller gärna rågflingor) och täck över. Låt stå i 6-10 timmar. Degen bör då ha jäst till nästan dubbla storleken.
2.
Värm ugnen till 175°. Grädda limpan i ca 80 minuter.
3. Stäng av ugnen, ta ut limpan ur formen och låt stå på ugnsgallret på eftervärme i minst en timme. Alkohol i brödet tillåts därmed avdunsta helt. Utan detta steg kan brödet få en otrevlig beska.
Variationer: Rosta 1 msk brödkummin i torr panna och blanda med i degen. Mycket gott!
För ett ännu saftigare och kornigare bröd kan du tillsätta 1 dl rågkross som du blötlagt i 1 dl vatten i 12 timmar (eller kokat i 10 min). Prova också att använda fint rågmjöl i stället för grovt.

Uppdatering: Jag har ökat mängden surdeg från 800 g till 1000 g i receptet ovan. Jag tycker att brödet blir lite lättare och godare så. Den fyller dessutom formen bättre.

2 kommentarer:

Blogger stationsvakt@gmail.com sa...

WOW!! Ser smaskens ut!

14:50  
Anonymous jimmy sa...

Hej!
Såg detta fina om surdeg. Håller just nu på med min. Jag undrar bara över några saker. I receptet står det 1000g surdeg, och jag trodde det skulle vara bara några 100g. På mjölpaket står det så iaf. Varför så mycket surdeg?

Det andra jag undrade var, det står i receptet till surdegen grovt rågmjöl, vilket jag införskaffat. Sedan när man gör brödet har man 200g rågmjöl. Är detta som kallas fint rågmjöl fullkornsmjöl i affären, eller menas även här grovt rågmjöl?
Tack på förhand, och för en fin blogg (jag vet att denna surdegsskola var länge sedan, men hittade ingen mail.)

12:31  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida